fredag 19 februari 2010

Just det

Efter att ha retat upp mig lite på katalogutskicken var jag tvungen att mejla ICA och fråga varför de plastar in sin tidning Buffé som skickas ut till de som har ICA-kort:

Hej ICA!!

Varför plastar ni in Buffé? Jag driver bloggen Ett liv utan plast där jag försöker ta reda på om det går att leva utan plast. Anledningen bakom detta är en dokumentär jag såg i höstas på SVT som tog upp problemet med de enorma plastavfall som finns runt om i världen och som sprids i vår natur och påverkar vår miljö.

Vad jag förstår så värnar ni på ICA om miljön. Skulle ni inte kunna lösa utskicket av Buffé på ett annat mer miljövänligt sätt? Att plasta in en tidning är ju knappast det!
 


Här är svaret från ICA:

Tack för att du har hört av dig till oss.

 Plasten som buffétidningen är tillverkat i polyeten som är återvinningsbar och ger energi vid förbränning.

 Eftersom kontoutdrag och bonuscheckar skickas ut tillsammans med tidningen måste detta vara förslutet


 Vilket svar!

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack vare Enlagomdosgrönt kom jag hit. Inspirerande att läsa i era bloggar!
    När jag var ny som ICAkortskund (1990?)så kom Buffé i majsplastfolie. Det slutade de med sedan för att kunderna blev för många och det inte fanns så mycket majsplast, har jag för mig. Sedan tror jag mig ha hört att majsplastförpackningar ska man inte lägga i plaståtervinningen. Någon som vet?

    SvaraRadera
  2. Bra fråga men tyvärr inte lika bra svar. Jag stör mig också på den eviga plasten runt tidningarna.

    SvaraRadera