söndag 8 november 2009

Nu börjar jag

I går kväll tittade jag på Dokumentären "En ocean av plast" på svtplay. Väldigt bra och skrämmande. Jag började titta runt i mitt eget hem och insåg snabbt hur mycket plast vi använder och hur beroende vi är av plast. Bara i mitt badrum finns säker över 40 olika produkter i plastförpackningar.

Shampoo, tvål och diverse hygienprodukter:



Ett liv utan plast verkar nästan omöjligt men det måste gå. Den här bloggen handlar om mitt försök att leva ett liv utan plast. Så långt det är möjligt.

2 kommentarer:

  1. Hej Emelie!

    Är du rädd att din plast ska hamna i naturen eller hur kommer det sig att det är just plast du vill göra dig mindre beroende av? Det finns ju många olika aspekter på det här med vilka material vi använder oss av men plast har ju en del fördelar också jämfört med saker av metall och glas exempelvis.

    SvaraRadera
  2. Titta på dokumentären. Där finns alla anledningar till att vi borde sluta använda oss av plast (och det var den som fick mig att vilja göra detta försök). Dessutom kommer fler och fler rapporter om olika ämnen i plast som är farliga. Det borde ligga i vårt intresse att försöka pressa på så att ett material tas fram som inte ger avfall utan kan återvinnas.

    SvaraRadera