fredag 20 november 2009

Ett paket

Med tvättnötter och diskmedel från Jordklok. Nu ska jag testa att tvätta riktigt nerskitade babybodies med bajs och se om det funkar!! Diskmedlet är Ecover men tyvärr i plastförpackning (i princip omöjligt att hitta ett som inte är det)!! Funderar än en gång på bikarbonat, tips från Fake Plastic Fish.  
I det gyllene landet verkar man kunna köpa bikarbonat på lösvikt. Något jag aldrig sett i Sverige!


Från Cykel i dag hittade jag ett väldigt intressant blogginlägg om klimatpåverkan från förpackningar hos EkoTänk. Plast ska tydligen vara bättre än glas när det gäller utsläpp (koldioxid) eftersom det väger mindre och tar minre plats. Men även om det är så tar det inte bort den enorma påverkan plast har på djurlivet och i förlängningen även oss. Det känns ibland som att vi nöjt oss med plast eftersom det är så enkelt och smidigt. Men det måste ju finnas andra material som kan tillverkas och återvinnas och som inte inehåller parabener, ftalater och PCB.

4 kommentarer:

  1. Kul att du testar tvättnötterna! Är själv mycket nöjd efter några veckors användning. Som du säger får man komplettera med bikarbonat för vittvätt.
    Man kan göra diskmedel av tvättnötterna också, koka 50 gram i 5 dl vatten i 10 min och sila av sen.
    Lycka till med tvättandet!
    Ivan

    SvaraRadera
  2. Jag har också läst inlägget om plast vs glas.
    Ja, jag tror att det ligger rätt mycket i det, men jag kan inte låta bli att avsky - och sky - plast.

    Jag undviker också plast så mycket jag kan, och jag kommer att fortsätta med det.
    Mycket på grund av att det är oljebaserat och icke-nerbrytbart.
    Transporter är inte allt.

    SvaraRadera
  3. Glömde att säga att vi har använt tvättnötter i ett par år och trivs mycket bra med dem.
    Hoppas du också kommer att göra det.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar också tvättnötter =)

    SvaraRadera