onsdag 29 december 2010

Snart ett nytt år

Nu har jag snart hållit på med mitt lilla experiment att undvika plast i över ett år. Några saker som förändrats är:

* Att jag har med mig tygpåsar när jag handlar. Glömmer jag köper jag alltid i papp.
* Att jag slutat köpa flytande tvål. Använder hård tvål både i duschen och vid handtvätt.
* Jag tänker på vad jag handlar och undviker plastförpackningar i största möjliga mån. 
* Att jag tvättar med tvättnötter - funkar riktigt bra.
* Använder galltvål vid fläckar (det gjorde jag i och för sig innan också).
* Jag sorterar all plast.
* Har testat att använda bikarbonat och majsmjöl som deo. Det var okej.
* Har köpt nytt smink utan en massa skräp.
* Har börjat använda ekologiska produkter till ansikte och kropp.
* Börjat använda ekoparfym. 
* Fått nya kunskaper och insikter - kanske det viktigaste.

Massor av saker återstår att testa och göra nästa år.


Ett stort tack till alla som följer mig!! Kom gärna med synpunkter om vad ni vill att jag tar upp och skriver om.



9 kommentarer:

  1. Vad bra du är! Jätte stora omställningar har du gjort! Vad använder du för ansiktskräm? Är gravid och börjat få utslag av oljor jag använde tidigare, måste hitta något nytt. Fick tvättnötter och galltvål i julklapp ska testa...och ska sy mig några tygpåsar, har nu bara gått över till papperspåsar då jag ALLTID glömmer min tygpåse! Ska sy några och lägga några i vagnen samt i väskan!

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att hitta en bra ansiktscréme. Jag använder Jurlique just nu och den funkar fint. När den tar slut ska jag testa svenska Luxit. Du kan kolla in classyorganic.se där har de bra produkter (och rea på vissa just nu). Weleda som finns i de flesta hälsokostaffärer och på Kicks tycker jag också fungerar bra.

    SvaraRadera
  3. Roligt att läsa dina inlägg. Har läst någonstans att det finns affärer där man kan fylla på sina produkter med egen medtagen förpackning. Vet du ngt om det?

    SvaraRadera
  4. Måste bara fråga: vilket är det mest giftfria smink du har hittat och från vilken tillverkare? Där jag bor är det svårt att hitta något ute i affärerna.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle gärna vilja veta mer om olika sorters plaster, är alla lika illa? Har t ex läst info nu om att silikon ska vara miljövänligt, men tycker det känns lite märkligt och skulle gärna ha hjälp att reda ut begreppen, om detta är något du har koll på.

    SvaraRadera
  6. Jenny: Jag har dålig koll. När jag får lite tid kan jag försöka ta reda på mer.

    SvaraRadera
  7. Emelie - Det vore toppen! Försöker att lära mig mer själv, men tycker att det är ganska svårt att hitta bra info.

    SvaraRadera
  8. Jenny: Det är skitsvårt att hitta bra info men jag ska försöka!!

    SvaraRadera
  9. 4,5,2,1 nr i triangeln på plastförpackningar är enligt "förgiftad" boken helt ok, utan bisfenol A iaf. Ekologiskakrämer mm brukar förpackas i någon av de plasterna.

    SvaraRadera