tisdag 7 december 2010

Dagens läsning

Aldrig någonsin har antalet förpackningar på marknaden varit så stor som nu. Arbetarbladets artikel "Ett ofantligt slöseri" är verkligen intressant läsning:

Många förpackningar har visserligen blivit enklare att sortera och viktmässigt lättare, det vill säga - mindre andel material används för att tillverka dem. Åndå ökar avfallsmängden konstant varje år. Enligt Förpackningsinsamlingen sattes 954 400 ton förpackningar på marknaden 2002. Förra året var den siffran uppe i 1 053 897, vilket är en 10-procentig ökning.

4 kommentarer:

  1. Du har inspirerat mig till att testa att försöka skippa plastpåsar, var på stan idag, det blev en. Jag är även misstänksam mot kvitton (bisfenol A), tar dem aldrig förutom vid dyra köp. Ska leta efter att mönster till tygkassar och sy ihop ett par. Jättekul blogg säger jag igen, man blir peppad!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla. Dina fina ord värmer. Sy ihop ett par tygkassar och ha med. Allt man handlar kan läggas i dem. Går oftast fint att skippa plastpåsar även när man handlar frukt och grönt. Ja visst det ser lite knäppt ut kanske när de åker på bandet men vad gör väl det.

    SvaraRadera
  3. Jag handlade frukt idag och tänkte skippa påsarna men de åkte i ändå. Saka men säkert...Ska låta tanken gro, tänkte till nyår försöka på riktigt, tills dess mjukstart. Hur gör du med bröd? När jag bakar själv kör jag kökshandduk, men det affärsköpta?

    SvaraRadera
  4. Jag köper väldigt sällan bröd utan bakar själv. Men även när man bakar själv är det svårt att undvika plastpåsar. Har aldrig testat att frysa in i kökshandduk. Skulle gärna hitta en lösning.

    SvaraRadera