torsdag 4 november 2010

Ibland gör man rätt, ibland gör man fel

Förra lördagen skulle jag baka chokladfondanter för första gången. Hade inga bra formar så på mataffären slog jag till och köpte en muffinsform i teflon. Nej bra insåg jag en dag senare när jag läste bloggen Naturligt snygg om boken Förgiftad av Rick Smith och Bruce Lourie!! I ärlighetens namn hade jag hellre velat köpa fina små formar i keramik men i hasten tog jag det mest lättillgängliga. Kom på sen att jag nog antagligen skulle kunnat använda vanliga muffinsformar i papper.

Ja ja nu har jag den där förbaskade muffinsformen i ett skåp. Har haft grymt dåligt samvete eftersom teflon är ett av de material som knappt kan brytas ner. Vad gör man med en form man inte vill ha? Läs artikel kring detta här.

4 kommentarer:

  1. Teflon, plast och även aluminium är ju material man ska passa sig för att förvara och tillaga mat. Läste i går att du rekommenderade en flaska i aluminium.... nä jag tror jag skulle undvika det.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Det var jag som var virrig i går och nu har jag ändrat inlägget. Flaskan jag tipsade om är i rostfritt stål.

    SvaraRadera
  3. Ah, tack för det!! Betydligt bättre med andra ord :))

    SvaraRadera
  4. Svårt det där tycker jag när man "råkat" köpa något som inte känts så bra sen. Har tyvärr inget bra svar.

    SvaraRadera