torsdag 25 mars 2010

Plastpåsar

Jag försöker i största möjliga mån att undvika plastpåsar. Både de man tar frukt med, de man betalar 1 kr för och de man får helt gratis. De flesta plastpåsar har kort livslängd och används bara en enda gång vilket gör plastpåsar till en stor resursbov. Ändå höjer expediter på ögonen när jag säger "plastpåse nej tack" och folk tittar lite konstigt när tomaterna, apelsinerna och löken åker helt solo på bandet mot kassören. Men inte en enda gång har en kassör sagt till mig att stop där så kan man inte göra.

Nu har en av mina bästa vänner fått en riktigt bra idé, hon ska väva plastmattor av systemkassar (för övrigt en av de mer onödiga påsarna) och uppmanar alla sina vänner att skänka påsar.

Kom gärna med fler tips på hur man undviker plastpåsar när man handlar!!



2 kommentarer:

  1. Känner igen det där med blickarna. Det är då man vill säga: "Det är inte JAG som är konstig". Ibland dyker saker ner i påsar så snabbt att man inte hinner säga till. Försöker att alltid ha en tygkasse med i väskan eller jackfickan men ibland glömmer man.

    SvaraRadera
  2. Jag försöker också alltid ha en tygpåse med mig och om jag skulle glömma så tar jag en påse i papper istället.

    SvaraRadera