torsdag 14 januari 2010

Mejl till Milko

Håkan kommenterade mitt inlägg om att jag köpt grädde med hällvänlig plastpip:
Hej, helt rätt! Jag är sedan länge uppgiven då juice och numera även ekofil har plastpip. Förpackningen är ju tänkt att fungera med bara papp. Det finns fler knäppa exempel. Vad göra? Det verkar ju bara rulla på. Har du sett "the plastic bag story"?

Nu har jag mejlat:

Hej Milko

Emelie heter jag. Sedan jag såg en dokumentär på SVT om att haven håller på att svämma över av allt plastavfall startade jag bloggen "Ett liv utan plast": http://livutanplast.blogspot.com/

Där bloggar jag om min upplevelse att försöka välja bort plast. Häromdagen så skulle jag handla grädde på Willys som säljer era produkter. Grädde med en plastkork. Varför har ni utvecklat denna förpackning? Tanken med Tetra Pak är väl att det ska räcka, att det är hällvänligt i sig.

Mvh Emelie

1 kommentar:

  1. Tack Emelie för din fråga.

    På Milko har vi valt att ha en återförslutningsbar förpackning på 5 dl vispgrädde, då ett annat miljöproblem är den mängd livsmedel som slängs i onödan. Med skruvkork upplever många av våra konsumenter att produkten håller sig fräsch under hela hållbarhetsperioden och använder därför Vispgrädden till sista droppen. Det är viktigt för oss på Milko att den råvara vi får in även förbrukas av konsumenter. Vi följer noga vår verksamhets miljöpåverkan ända från gård, via bord och tillbaka till jord. Självklart har vi också ett intresse av långsiktighet i miljöarbetet då våra bönders företag är beroende av välmående jord, mark och vatten.

    Inom Milko diskuterar och analyserar vi mycket hur våra förpackningar ska se ut och vad de ska bestå av. Mitt uppdrag som ansvarig för gräddprodukter är att försvara de marknadsandelar som vi har på mejerimarknaden, och då på ett ansvarsfullt sätt. Milko är en ekonomisk förening som ägs av mjölkbönder från hjärtat av Sverige, och som är helt beroende av att deras mjölk förvaltas väl, både ekonomiskt och miljömässigt.

    Vi får in både positiva och negativa reaktioner på skruvkork, och de positiva väger över. På våra mindre förpackningar, 2 och 3 dl, tänker vi inte sätta på skruvkork, eftersom dessa används upp mer omgående.

    Som produktchef har jag ett ekonomiskt ansvar och naturligtvis kunskap om vilka produkter som har en stark försäljningsutveckling i hela Sverige, och i detta fall så är det Vispgrädde 5 dl - med skruvkork. Att inte erbjuda ett sådant alternativ från Milko skulle innebära att jag inte tillvaratar den potential det innebär att förbättra lönsamheten för våra ägare och ge dem möjlighet att fortsätta att bedriva sin viktiga verksamhet.

    Vänligen Christina Wennerbo
    Produktchef Matlagning Milko

    SvaraRadera