tisdag 26 januari 2010

Lite låg

Ibland blir man låg. Plasten finns överallt och frågan är ju vad vi konsumenter kan göra åt alla dessa onödiga plastförpackningar och plastfönster som verkar vara inne just nu. En besökare föreslog att man kunde lämna tillbaka plasten man handlat till affären. Frågan är om det gör skillnad? Vad tror ni?

Eller hjälper det mer att skriva till Milko som jag gjorde (eller Arla eller de andra företagen)?

När jag går och handlar på ICA eller Willys eller Konsum ser jag bara en sak. Det är väldigt få som har med sig en egen tygkasse. Det är väldigt få som låter bli att stoppa frukt och grönt i onödiga plastpåsar.

Så vad kan man göra för att göra skillnad?

3 kommentarer:

  1. Här är några åtgärder:
    - Handla så mycket som möjligt i lösvikt. Använd papperspåsar.
    - Avstå från plastpåsar till frukt och grönt. Mångs grönsaker har rejält skal och behöver inte extra skydd
    - Blanda egna hushållskemikalier. Det finns mängder av recept på nätet.
    - Pulver är bättre än vätskor ur transportsynpunkt.
    - När det ändå saknas alternativ till plastförpackning, välj en som är neutral och kan återanvändas. Exempelvis vit plasthink med återförslutbart lock
    - Har ni något alternativ till stormarknaden, såsom ekobutik, hemleverans, gårdsbutik etc?

    SvaraRadera
  2. Jag har skrivit till Ica och sagt att dom borde ha små bruna papperpåsar (såna som ibland finns till champinjoner) till frukt o grönt och dom sa typ ja tack för tipset men...blabla...

    Kanske är det helt enkelt så att man får ta med egna små papperspåsar till frukt o grönt och tygkassar när man handlar.

    SvaraRadera
  3. Jag tar alltid med tygkasse. Men just champinjoner, små tomater och vindruvor bland annat är svårt att bara lägga ner. Då vore en papperspåse perfekt. Tyvärr har jag sett att de börjat med små plastfönster även på papperspåsarna till champinjoner.

    SvaraRadera