onsdag 13 juli 2011

Hur undviker man plast?

Det går inte att helt undvika plast, så är det bara. De flesta förpackningar är i plast och schampo, tvål är ju i plastförpackningar även om de är eko. Tyvärr. Det finns dock en del man kan göra. När jag handlar stora frukter tar jag aldrig plastpåsar, scannar man är det enkelt att ha med sig en tygkasse som man lägger frukt och grönt i. Tyvärr är ekobananer och annan ekofrukt förpackade i plast. Tomater brukar ha nedbrytbar plast av majs.

Tvättmedel, diskmedel kan man satsa på pappersförpackningar och diskmedel är jämt plastförpackningar.

Deo kan man göra själv med bikarbonat och potatismjöl och håret kan man tvätta med bikarbonat och äppelcidervinäger. Det är inget jag gör. Nu har jag köpt en deo från Urtekram i glas med plastlock som funkar riktigt bra. Scampo testar jag just nu ett från Ekokid i plastförpackning.

Kom gärna med fler tips!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar